tirsdag 7. desember 2010

Snart juleferie

Merker at jeg begynner å bli veldig klar for juleferie nå. Og siden jeg vet at jeg ikke har så lenge igjen til ferie, gjør nok det også litt med tålmodigheten min. Merker at jeg har vært litt sliten og utålmodig i det siste mot elevene mine. Den siste måneden har elevene min hatt fire eksamener. Vi fikk resultatene fra de to første, og det er absolutt fremskritt, om ikke overveldende oppmuntrende. 13 elever bestod enten en eller begge eksamenene, mot kun 5 på de første eksamenene i oktober. Dersom det fortsetter i dette tempoet, så kommer det til å ta mange år for dem å fullføre videregående, men jeg må likevel fokusere på lyspunktene. På fredag var jeg og spiste middag hos familien til en av elevene mine, og det var veldig kjekt. Denne eleven er virkelig et av lyspunktene verdt å fokusere på. Vi spiste masse god mat, og de gav meg julepresang, noe som betyr mye for meg når jeg vet at de knapt har råd til å betale skolepengene hans. Moren hans fortalte igjen nå om hvordan han er fullstendig forandret etter at han begynte på skolen vår, og at alle slektningene hans også har lagt merke til det. Så selv om de stryker på eksamener, skjer det andre, og kanskje viktigere ting med dem.
Det er litt av hvert av utfordringer i hverdagen, alt fra en jente i klassen som besvimer i tide og utide, til elever som tagger på doene der vi drar for å ta eksamener. Og i tillegg til dette kommer utfordringene med å legge opp undervisning, motivere dem, disiplin og alt det faglige som jeg må lære meg fra bøkene deres før jeg kan lære dem. Så jeg lærer nok mye mer enn spansk her nå kan man trygt si. Samtidig merker jeg at det er viktig å fokusere på hvor veien går videre, på drømmer og hva som får meg til å føle meg levende, for å ikke begynne å gå i sirkel i stedet for å føle at jeg går fremover. Og merker at jeg trenger å bruke mer tid med Gud enn det jeg gjør nå, for å hele tiden ha noe å gi til elevene mine i stedet for å føle at jeg gir meg tom.

Uansett skal det bli godt med juleferie nå. På grunn av et flyselskap som gikk konkurs, måtte de forandre billettene mine til seks dager tidligere enn planlagt. I tillegg må jeg på en reise rundt hele jorden, for de sender meg om Japan i stedet for Mexico city. Så det betyr to 12-timers flyturer etter hverandre før jeg kommer til Tyskland. Så det kan bli interessant. Det gode er at jeg kommer hjem allerede neste onsdag, så håper å få brukt tid med mange av dere som er hjemme i juleferien.

2 kommentarer: