tirsdag 26. november 2013

Jeg sitter nå på en hytte på leirstedet Prod her i Romania, der jeg tar meg et par dager for å be og tenke over livet og fremtiden. Etter en usedvanlig varm senhøst, dalte i dag de første snøfnuggene ned, og skapte en god førjuls-stemning. Dette inspirerte meg også til endelig å skifte til vinterdekk, noe som strengt tatt skulle ha vært på plass siden 1. november ifølge rumensk lov.

Jeg drog til et verksted tidligere i dag og fikk det fikset, men ikke helt uten komplikasjoner. En uheldlig kvinnelig sjåfør rygget nemlig inn i meg mens jeg holdt på å flytte bilen til riktig pososjon for dekkskiftet. Dette var en situasjon der det kunne endt med mye roping og skriking og krangling i dette landet, men hun tok skylden på seg med en gang, og vi hadde en temmelig vennskapelig samtale der hun gav meg telefonnummeret sitt og lovet å betale reperasjonen. Hun hentet også bort en bilmekaniker som kikket litt på skaden bak, og gjorde noen smågrep så det ikke skulle være noe problem å kjøre midlertidig med bilen.

Jeg merker at bloggen min har handlet mye om bil i det siste, noe som jeg må understreke er helt tilfeldig og ikke representativt for livet mitt. Noe av det viktige som har stått på programmet siste måneden, var oppstart av engelsk-undervisning og musikkundervisning igjen i Copsa, samt et husbyggingsprosjekt der. Huset vi bygger, tilhører en familie med en far som er alkoholiker, og av den grunn har jeg hatt stor motvilje mot å hjelpe ham. Men vi oppdaget etterhvert at han har en veldig flott kone og døtre, og huset kom også til å falle i hodet på dem i løpet av vinteren i all sannsynlighet. Dermed ble vi engasjert i prosjektet, som etterhvert bestod i å rive ned hele huset og bygge det opp igjen fra grunnen. Jeg kan egentlig ikke skryte på meg at jeg har bygget noe, mitt fysiske bidrag har bestått i å bære et par mursteiner, og å lage mat til arbeidere. Men jeg har vært involvert i å skaffe penger og arbeidskraft til prosjektet, og er veldig takknemlige til givere fra Norge, særlig fra ungdommer i Øvrebø, som har bidratt mye. Vi hadde også et team fra Catch the fire school of ministry Norge her forrige uke som hjalp til å bli ferdige med huset.

Det var veldig kjekt å ha teamet her av flere grunner. For meg personlig var det godt etter en heller slitsom høst, å kunne ha folk fra hjemlandet og andre steder å slappe av sammen med, snakke om Fredkriksons fabrikk og Selvskapreisen, og å be sammen med. Gleder meg over å kjenne at livet er lettere denne uken enn det har vært på en stund, og jeg er som sagt nå et par dager på en hytte alene for å be og tenke over hvordan jeg skal organisere tiden min videre fremover. Har ikke lyst å bare fylle opp timeplanen min uten å ha et større fokus og en større visjon. Så blir spennende å se hva som skjer videre i tiden som kommer frem til jeg skal til Norge til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar