tirsdag 12. januar 2010

Viktig spansk jeg har lært så langt

”Me pegó” = Han/hun slo meg
”Me esta molestando” = Han/hun plager meg
”Limpia tu cuarto” = Rydd rommet ditt
”Guardan silencio!” = vær stille
”calma te” = ro deg ned
pellear = sloss
romperse = gå i stykker
empujar = dytte

Ja, det var et lite utdrag fra ting man liksom ikke kommer utenom når man skal snakke med barna her. Så noe har jeg tross alt lært på spansk. Merker at det er lettere å forstå barna nå enn i begynnelsen, selv om jeg har en lang vei å gå før jeg kan føre intelligente samtaler og fortelle sammenhengende historier.

Jeg har vært litt rastløs i det siste, for siden jeg ikke har bil selv og heller ikke tør å kjøre her uansett, så er jeg avhenging av andre for å komme meg herfra. Og de siste ukene har utfluktene vært få for min del, så det har vært litt kjedelig til tider. Undervisningen med de amerikanske barna slutter ca kl 13 hver dag, og etter det har jeg stort sett resten av dagen fri. Jeg prøver å gå til lekeplassen og henge med barna dersom de er der, og ellers gjør jeg lite. I går kveld fikk jeg kommet meg ut en tur på kvelden for å spise tacos i Tecate, og det var et stort høydepunkt etter å ikke ha forlatt Rancho på nesten 2 uker.

Nå i helgen hadde jeg for øvrig min debut i lovsangsangsteam her, jeg spilte keyboard på kveldsmøte fredag og gudstjenesten søndag. Det var under ledelse av Leo, lovsangslederen her på basen. Det var faktisk litt nytt for meg å spille keyboard, for han ville at jeg skulle bruke mer ”keyboard-funksjoner” enn piano. Det vil si ulike instrumentlyder, transponering og lignende. Men det gikk stort sett greit, og jeg hadde det gøy. Bortsett fra når han leder, må jeg si det er så som så med kvaliteten på musikken. Forrige uke under morgenlovsangen, kom han som skulle lede diltende 10 minutter etter at det skulle ha begynt, og begynte å lede lovsang på keyboardet med trommerytmer i bakgrunnen. Han tok til og med og skiftet trommerytme og tempo i midten av en sang. Etter hvert kom resten av lovsangsteamet også og de spilte sammen resten av lovsangsøkten, selv om det var tydelig at de ikke hadde øvd. Og om du synger falskt eller ikke er tydeligvis ikke et kriterium for å lede lovsang her. ( så jeg vet ikke hvor beæret jeg skal føle meg for at jeg får lov å delta) Jaja, i blant må jeg konsentrere meg for å holde fokus på Gud og ikke begynne å le av lovsangsteamene. Men de gjør vel så godt de kan, og det er et stort fremskritt at de fikk ansatt Leo som lovsangsleder i fjor.

Jeg hører rykter om sprengkulde hjemme i Norge, og det gjør meg både glad og trist å være her og gå glipp av det hele. Her er det faktisk varmere enn normalt i januar, og har vært rundt 20 grader på dagtid de siste par ukene. Så i dag går jeg rundt i skjørt, tights og småsko, og synes det er vanskelig å huske hvordan ordentlig kulde kjennes ut. Jeg viste bilder av snø og julefeiring hjemmefra til noen av barna i dag, og det føltes temmelig fjernt. Og for å mobbe pappa litt, må jeg også legge til at de alle begynte å le da de så bilder av det grisne juletreet vårt. Jeg prøvde å forklare at pappa hadde gått ut og funnet det i skogen, men kom ikke på ordet for skog. Så et av barna foreslo : på bossfyllingen? Så der har du den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar