torsdag 7. januar 2010

Unger er herlige


Som kjent kan man oppleve og høre mye morsomt når man omgir seg med barn. I løpet av juleferien har jeg fått blitt bedre kjent med flere av barna på barnehjemmet her, og begynner å bli veldig glad i dem. Bare for å vise hvor artige de kan være, skal jeg her gjengi noen utvalgte sitater fra en av guttene, David, på 7 år. En oppvakt liten skrue spør du meg.

”La oss ha en konkurranse Siril. Jeg rutsjer utfor denne rutsjebanen, og hvis du ikke klarer å ta imot meg mister du poeng og taper”.

Midt mens vi holder på å leke noe, ser han plutselig alvorlig på meg og sier ”Siril, hvorfor går du uten t-skjorte?” Dette var kun fordi han ikke kunne se t-skjorten min over kanten på joggejakken. Hørtes temmelig suspekt ut spør du meg.

”Blir du med å leke flasketuten peker på?”

”Å, skriver du navnet ditt med to I-er? For når du sier det, så høres det mer ut som om den siste skal være en E”

”Se på dette, se på dette”. Han kommer ivrig løpende med en side fra et reklamebilag han har funnet på bakken, fullt av damer i undertøy. ”Haha, se, de har bare underbukser på”.

”Kan du bære meg? Jeg er kaputt”

”Siril kan du klø meg på ryggen?” (dette har han sagt ved minst to ulike anledninger)

En annen av guttene, Cobie, på 4 år, har litt talefeil og det kan ofte være en utfordring å forstå hva han sier. Første gang vi hadde en samtale, sa han til meg ”Jeg snakker ikke engelsk, men jeg snakker litt spansk”. En annen gang vi snakket sammen, sa han plutselig: ”Hei Hanna Montana”. ”Å, synes du jeg ligner på Hanna Montana?” spurte jeg. ”Nei”, sa han. Da jeg til gjengjeld kalte han for ”Spiderman”, ble han vill av begeistring.

Man kan ikke annet enn å elske dem. I går gikk jeg på en liten fjelltur (nåja, fjell og fjell) sammen med en annen leder og 11 av de yngste guttene. Solen steikte, og som den hvitingen jeg er, presterte jeg å bli solbrent i fjeset, i januar. Så den er god. Vi får se hva sommeren bringer.

1 kommentar: