lørdag 4. september 2010

Foerste skoleuke er over

Ja, naa er det vel paa tide med en liten oppdatering i forhold til hvordan foerste skoleuke har vaert for meg. Har daarlig internett-tilgang for tiden, og har ogsaa hatt det ekstremt travelt, saa usikkert hvor mye jeg kan oppdatere bloggen med det foerste(og som dere ser er jeg ikke paa en norsk data heller).

Paa mandag var min foerste skoledag som rektor her borte, og samtidig som laerer for 25 videregaanede elever. Denne foerste uken var en introduksjonsuke, der jeg hadde laget en timeplan med mye bli-kjent-aktiviteter, og ikke saa mye skolearbeid. Ville at de skulle faa bli godt kjent med oss, hverandre, omraadet, og ogsaa med det vi gjoer og tror paa her paa Rancho. Derfor brukte vi mye tid paa lovsang og moeter/undervisning paa morgenene, og diverse aktiviteter senere paa dagen. Elevene er her fra 6.30 paa morgenen til 16.45 paa ettermiddagen, saa det stresset meg litt aa skulle vaere "barnevakt" for dem hele denne tiden, i tillegg til aa vaere laere og rektor. Selv om noen av eleven har klaget paa at vi har saa lange dager at de ikke har fritid lenger, synes jeg ikke de har mye grunn til aa klage. Naar bussene kommer for aa hente dem, skal de allerede ha blitt ferdig med alle leksene, og drevet med sport, musikk, kunst eller andre fritidsaktiviteter.

Jeg maa vel si at det hele har gaatt veldig bra, forholdene tatt i betraktning. Det er paa en maate komisk aa vaere i en situasjon jeg egentlig ikke har kompetansen for, saerlig naar det gjelder spraaket og skolesystemet. Jeg mener, jeg staar liksom der og stiller meg frem foran dem med undervisning, informasjon osv, vel vitende om at spansken min egentlig ikke holder maal, i haap om at de likevel forstaar meg paa et vis. Kan jo bli ekstra interessant naar vi etterhvert skal begynne med mer av det faglige, og jeg skal undervise dem spansk rettskriving, gramatikk og litteratur. Jeg tok en liten test paa elevene mine, og ble litt overrasket over hvor lite de kan baade naar det gjelder matte, rettskriving og geografikunnskaper. Saa selv om det egentlig ikke er positivt i seg selv, gav det meg litt mer selvtillit for aa vaere laereren deres. Jeg har laert meg navnene paa alle elevene paa videregaaende, siden det er de jeg er laerer for, og jeg maa si de er flotte personer som jeg allerede er begynt aa bli glad i.(Men naa er jo jeg blitt hjernevasket i Bethel til aa alltid se gode ting i folk...hehe) Selv om de har sine problemer, gleder jeg meg til aa se hvordan de utvikler seg videre dette aaret, og aa bli bedre kjent med hver enkelt av dem. Jeg har allerede faatt gode samtaler med et par av dem, og tvang dem ogsaa denne uken til aa fylle ut papirer om hvem de er, hva de liker, hva deres maal og droemmer her, og andre ting som de ikke skjoenner poenget i aa fokusere paa. Jeg vet at det ogsaa blir litt toeft for meg aa disiplinere dem og faa respekt, men jeg skal gjoere mitt beste. I gaar som en avslutning paa uken, hadde vi grillfest med badebassenget. Takket vaere pengene jeg har faat inn, har vi mulighet til aa gjoere slike ting, og fikk ogsaa pusset opp klasserommene med nye farger og stilige plakater.

Saa selv om jeg har maattet staa opp klokken 6 hver dag, og hatt arbeidsdager fra 7 til 18 denne uken (og ogsaa jobber i dag, paa en loerdag), er jeg likevel vet godt mot, og tror dette skal gaa bra. Jeg vil ogsaa gjerne gi dere mulighet til aa be for alle studentene vaare, saa jeg skriver alle navnene her. Saa kan de som vil foele seg fri til aa enten be gjennom hele listen i blant, eller velge en eller to som dere foeler Gud legger dere paa hjertet, som dere ber for. Dere kan gjerne skrive meg for aa spoerre etter spesielle boenneemner eller hvordan det gaar med enkeltpersoner hvis dere vil.

Ungdomsskolen: Alma, Ana, Bertha, Celena, Daniel, Diana, Jiner, Joavana, Abraham, Angel, Jose Luis, Jose Manuel, Juan Carlos, Karen, Karla, Luz Arely, Mario, Mauro, Nallely, Natalia, Perla, Manuel, Raul, Stefani, Susana, Yusvizareth, Alejandro.

Videregaanede: Alejandra, Alejandro, Alexis, Cecilia, Cristian Yosain, Christian Javier, David, Diego, Francisco, Pako, Guadaloupe, Ismael, Janet, Jasher, Jissela, Karla, Luis, Miriam, Nestor, Eduardo, Ramon, Yonathan, Wendy, Yasmin, Yoselin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar