mandag 31. oktober 2011

Hilsen fra Polen og Sveits

Vi er nå på en 2 ukers tur med skolen. Forrige uke var vi i Krakow, Polen. Fikk blitt litt kjent med byen, hadde undervisning om Europas fortid og fremtid med Jeff Fountain, tidligere leder for UIO Europa, og fikk også med oss et besøk til Auswitch-Birkenau. Selv om jeg hadde vært der før, gjør det jo alltid et visst inntrykk. Venninnen min Anda fra Latvia bemerket etter å ha hørt i en historie om konen til lederen for konsentrasjonsleiren som trivdes så godt i huset sitt rett ved siden av og så på det som sitt Paradis:"Jeg må passe på at jeg aldri bygger et Paradis for meg selv mens andre mennesker har et helvete rett ved siden av meg". Godt visdomsord til ettertanke. Det var også til ettertanke å snakke med Nesha fra Kosovo, som fortalte om at venner og slektninger av henne opplevde lignenede forhold som i konsentrasjonsleiren under Milosevic for bare ti år siden. Holocoust var ikke bare en hendelse i historien, det er faktisk et uttrykk for noe forferdelig som kan skje når onsskapen i menneskers natur kommer ut, og det er desverre ikke noe vi har lagt bak oss som menneskehet. Spørsmålet er hvordan vi kan være med å stå i mot det, og stå for menneskeverd.




Dette hang også godt sammen med Jeff Fountains undervisning om at ideer har konsekvenser, med andre ord hva vi og andre tror og tenker kan få store konsekvenser for handlingene våre. Fokuset på undervisningen var at det absolutt er håp for Europa, men det kommer mye an på hva vi gjør som Guds folk. Inspirerende og tankevekkende.




På lørdag gikk vi ombord på en buss som i løpet av de neste 25 timene tok oss gjennom Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, for deretter å ankomme Sveits. Vi befinner oss nå på en UIO-base i Burtigny i nærheten av Geneve, der vi skal ha en uke med undervisning og delta i ulike aktiviteter. En positiv overraskelse så langt, er at det er mange som snakker spansk her på basen, og til og med en jente som kommer fra Ensenada, ca 1.5 timer unna der jeg bodde i Mexico. Så i tillegg til å befinne oss i den fransk-språklige delen av Sveits, får jeg også snakke spansk, så jeg er storfornøyd med situasjonen. Føler meg også utvilt og med friskt mot etter å ha fått sovet ut etter noen dårlige netter på ungdomsherberge i Polen og den lange bussturen. Så er ved godt mot.

2 kommentarer:

  1. Dette høres bra ut for språk..... Siril. Eg kan ikkje skrive sånne ord på internett:-) Eg e glad for at du har det så bra. Eg regner med du sang "min tanke er fri" i gamle trakter, som vanlig.

    SvarSlett
  2. Flott du har blogget litt Siril! Blir litt lenge mellom hver gang! Høres jo fruktbart ut med litt reising, og det er bra du koser deg. Håper vi ser deg igjen snart, da alle vi Aam'er savner deg! :)

    SvarSlett