lørdag 10. mars 2012

FMS har begynt

Nå har jeg allerede vært nesten to uker på UIO-basen på Grimerud igjen, der Familie-skolen begynte forrige søndag. Min jobb er å hjelpe grunnskole-barna med skolearbeidet, og det byr selvfølgelig på visse logistiske utfordringer. For det første har jeg 14 elever, fra 1. til 9. klasse. De kommer fra mange ulike skoler, og har alle med ulike bøker og ukeplaner. I tillegg må det være sagt at de ikke alle er norske. Vi har to norske jenter som er misjonærer på filipinene, så de har med seg skolearbeid fra den internasjonale skolen sin. Vi har en gutt fra Burma på 7 år, som også heldigvis går på internasjonal skole, så han kan engelsk. Men han har egentlig ferie nå, så jeg har måttet finne skolearbeid til ham på nettet så han skal ha noe å gjøre. Så har vi et søskenpar på 6 og 9 år som er halvt dansk, halvt brasilianske. De er oppvokst i Brasil, men snakker ganske greit dansk. Men det betyr jo ikke at vi forstår hverandre uten videre, og vi har hatt et par morsomme episoder. I tillegg kan ikke jenten på 6 år hverken lese eller skrive ennå, og har problemer med å konsentrere seg. Så joda, visse utforsringer har vi, og vi innså fort at jeg trenger så mye assistanse jeg kan få i klassrommet, og vi jobber med saken.


klasserommet vårt

Samtidig er det også kjekkere enn jeg hadde trodd. Barna er utrolig flotte og greie, og det er jo luksus å ha et helt klasserom fullt av barn fra sunne, kristne familier. Er også gøy å kunne bruke tid på lovsang og bønn i klasserommet. Så det kommer nok til å bli tre gode måneder. Planen min er jo å kombinere dette med å bli utrustet til å bli sendt ut som misjonær herfra, så håper jeg får mer tid til å folusere på det også etterhvert, men foreløpig trives jeg i hvert fall med det jeg gjør, selv om det er utfordrende og slitsomt til tider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar