torsdag 19. november 2009

Mine første inntrykk fra Mexico

Ja, da er jeg faktisk her i Mexico. Foreløpig er det mye nytt og overveldende, men jeg er sikker på at det kommer til å gå seg til på sikt.

Fløy fra Redding tirsdag kl 10 på morgenen, og hadde en begivenhetsløs reise ned til San Diego, til og med uten å bli kvalm, så takk Gud for det. Ble hentet på flyplassen i San Diego av en som er ansvarlig for innkjøp på basen her, og ankom plassen der jeg skal være, Rancho de Sus Niños (Ranchen for Hans barn) litt før kl 18, etter diverse ærend på veien.
Å krysse grensen gikk greit, Mexico er ikke USA når det gjelder grenseregler for å si det sånn, men har måttet gjøre litt papirarbeid for turist-visumet mitt.

Jeg skal bo i et hus med flere amerikanske og en mexicansk jente som jobber her, deler rom med 2 jenter som har gått på skolen på Bethel så jeg visste hvem de var på forhånd. En av de andre amerikanske jentene i huset er like gammel som meg og jobber som rektor ved skolen her, så det vil bli veldig interessant for meg å bli bedre kjent med henne. Til min positive overraskelse har vi bad med dusj og do i huset og også eget kjøkken. Det betyr at jeg slipper å spise fellesmaten når jeg ikke føler for det, og slipper et år med bøtte-dusjer som jeg fryktet. Ble også positivt overrasket over temperaturforskjellen fra Redding ned hit, var over 20 grader her, og må si at det er ikke verst for slutten av november.

I dag og i går ble jeg med på skoledagen til barna jeg skal begynne å undervise. Det er to 1.klassinger, en 4.klassing og en 9.klassingen, alle jenter. 9.klassingen følger stort sett undervisning på video, og trenger kun hjelp hvis hun har spørsmål og til å rette prøvene hennes. De har et søtt lite klasserom som er godt utstyrt og innredet. Bestemoren deres som har erfaring med hjemmeundervisning, har laget et forslag til daglig undervisningsopplegg, og skolebøkene de har er også lagt opp for hjemmeundervisning. Var likevel litt overveldende første dagen med masse nye ting å sette seg inn i. I tillegg er jo ikke det amerikanske skolesystemet helt likt det norske. 4.klassingen driver allerede med ganging og deling av flersifrede tall, i tillegg til at opplegget er lagt opp mer rundt pugging enn forståelse etter min mening. Jeg har allerede lært utenat flagg-hilsenen som de gjør om morgenen, og kommer nok til å lære masse annet også i år, blant annet amerikansk rettskriving, geografi og måter å sette opp gange- og delestykker på. Skriver nok mer senere om alt dette, men det var en liten innføring i undervisningen min her. Barna jeg underviser er utrolig skjønne og intelligente. Skoledagen deres er fra kl 08.30 til 13 hver dag fra onsdag til lørdag, så på ettermiddagen kommer jeg nok etter hvert til å få flere arbeidsoppgaver, vi skal ta det litt på sikt. Er nok å bli aktivisert i her, på senteret her har de jo som sagt både barnehjem, dagsenter, barneskole, bibelskole, ungdomsklubb, ulike møter og Gudstjenester og diverse evangeliseringsarbeid. Er også veldig opp til hver enkelt av oss hva vi ønsker å gjøre, masse frihet til å komme med nye ideer og forslag.

Det merkes at vi er kun rett over grensen her, lett å få tak i amerikanske ting, og mange av arbeiderne her enten er amerikanere eller snakker godt engelsk. Så på en måte føles det ikke helt som jeg bor i Mexico. Men jeg skal nok få satt meg mer inn i spansken likevel etter hvert, selv om det vil kreve litt egeninnsats. Merker at jeg forstår en del, men knoter når jeg skal prøve å snakke. Det høres fint ut når jeg snakker det inni meg, men får det liksom ikke helt ut når situasjonen krever det. Var inne i Tecate sentrum i går for å ordne noe i banken for turistvisumet mitt, dette er den nærmeste byen her, ca 15min kjøring unna. Koselig lite sted.

Som sagt er det fremdeles varmt her når solen er fremme, selv om det er litt kaldere om natten. Er også en litt artig dagsrytme her på senteret, for all strømmen går av kl 22 om kvelden, så da er det leggetid med mindre du vil sitte oppe i mørket med lommelykt. Så jeg antar jeg blir tvunget til å bli a-menneske nå.

Ok, det var en liten oppdatering på hvordan det går med meg så langt. Har ikke telefondekning her, men er trådløst internett i huset til lederne, så har rimelig god nett-tilgang.
Hvis noen skulle ønske å sende meg post, så har vi en postboks rett over grensen til USA som de sjekker nesten hver dag. Adressen min blir:

Siril Vaktskjold
P.O Box 388
Potrero, California
91963 USA

Bilder og oppdateringer følger snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar