lørdag 28. november 2009

Diverse småplukk


(huset jeg bor i er huset til venstre her)

Ting jeg har lært så langt:
-”I pledge allegience to the flag of the United States of America and to the republic for which it stands; one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all.
-”Quanta mires”? betyr ”hvor høy er du”. (ja, jeg er en kjempe her)
-Mexicanere synest at 20 grader og sol er kaldt.
-Mexicanere mener at chili-saus passer til alt, inkludert frukt, og at maiskolber er godt å dyppe i majones.
-Det går fint an for amerikanere å bo 10 år i Mexico uten å lære seg spansk
-Kombinasjonen vind, varme og sand er ekstremt uttørkende for hud og lepper
-Å kunne plassere de 13 opprinnelige amerikanske statene på kartet.
-Det går an å gifte seg i Mexico når man er 15 år.
-Hvis du vil se et realistisk, amerikansk western-drama på 10 timer der minst halvparten av hovedpersonene dør på groteske måter, så er ”Lonesome Dove” tingen.
-At det går fint an å stappe 20 personer inn i en liten minibuss for en lengre kjøretur

Ting jeg har opplevd så langt
-Vært i Tecate sendtrum og spist ekte mexicanske tacos. Veldig godt og billig.
-Feiret amerikansk Thanksgiving for 4. gang i mitt liv (5 dager for tidlig denne gangen), med alt det medfører av forspising og dager med restemat.
-Undervist amerikanske barn i over en uke
-Vært i Tijuana på sykehuset der for å be for en tidligere bibelskolestudent som var i en trafikkulykke og etter det legene sier er hjernedød. Kun èn person fikk gå inn på rommet, vi andre ba utenfor og snakket med foreldrene. Vet ikke ennå hva som har skjedd med ham siden.
-Sett ”Lonesome Dove” på DVD i timesvis i huset til Jimmy og Geana og blitt lettere traumatisert (så 6 timer i går).
-Hengt rundt på kontoret og pratet med folk og kjedet meg siden barna jeg underviser er og feirer Thanksgiving i USA nå.
-Fått høre for første gang: ”wow så hvit du er”. Så mye for frimodigheten til å stille opp i tights og skjørt med legger som knapt har sett solen på 5 måneder.
-Blitt utsatt for spleiseforsøk med en tysker som av en eller annen grunn har havnet på bibelskolen her i Mexico, og ikke snakker annet enn tysk og spansk. (jeg tror vi begge er svært lite interessert i ideen).
-Vært med på ungdoms-samling med de eldste barnehjems-jentene, så nå har de lært seg navnet mitt og roper det hver gang de ser meg, mens jeg stresser hardt for å huske deres navn.
-Vandret omkring i 25 graders varme i slutten av november i til tider sterk vind.

1 kommentar:

  1. Må si at du har lært og opplevd mye nytt;) Gleder meg til å følge med på fortsettelsen av oppholdet ditt i Mexico.

    SvarSlett