søndag 6. desember 2009

S.O.S.

Ok, saa jeg har morsomme nyheter: Gjett hvem som er blitt spurt om aa vaere laerervikar for 5. klasse paa den mexicanske barneskolen her de neste par ukene fram til jul? Og som var gal nok til aa si ja? Joda, det er meg det. Det vil si undervise 25 mexicanske barn paa spansk. Hver eneste dag fra kl 07.00-12.00. I alle fag. Som deres eneste laerer. Er spansken min virkelig god nok for oppgaven? Overhode ikke! Men ser likevel frem til erfaringen med skrekkblandet fryd. Hvordan setter man seg i restepk hos elever som en ikke en gang snakker spraaket til paa en skikkelig maate? Jeg forstaar som regel ca halvparten av det folk sier til meg her, saa det kan fort bli litt uheldig i en klasseromsetting der det som sies kan vaere litt viktig. Og sliter ennaa mer med aa svare paa skikkelig spansk uten aa faa jernteppe. Blir fort langt pauser for aa slaa opp i min lille ordbok eller foreta en liten verbboeying i hodet. Jeg kan heller ingen av reglene eller rutinene for til 5. klasse her. Det jeg har sett fra mexicansk skole saa langt tyder i tillegg paa mye braak og mangel paa disiplin og respekt i klasserommet, saa jeg driver allerede og oever meg paa hvordan jeg kan si paa spansk at " det er viktig aa ha respekt for meg og vaere stille, selv om jeg ikke snakker saa bra spansk". Haha, dette kan bli interessant. Vaer gjerne med aa be for et mirakel, dvs at dette faktisk gaar bra.

5 kommentarer:

  1. tror du kommer til å bli funksjonelt spansktalende relativt kjapt... :)

    SvarSlett
  2. Oi så kult! Du klare da sikkert fint:) Da e veldig gøy å lesa bloggen din, Siril:) Lovs

    SvarSlett
  3. Go girl. Et sprekt prosjekt. Tenk deg en mexikansk kvinne med gebrokkne norskferdigheter undervise på våre barneskoler. Jeg tror FAU hadde kommet på banen :-). Ellers har jeg stort tro på at du vil vise deg tillitten verdig.

    SvarSlett
  4. Buenos días. Nå har din mormor lest alt du har skrevet. Hun er imponert over ditt mot og ønsker deg lykke til med "de ville". :-) Tío Tor

    SvarSlett
  5. Modig jente. Lykke til med alt. Hilsen May

    SvarSlett