torsdag 3. desember 2009

Spysyke og møte med Mexicansk skole


Tenkte å gi en liten oppdatering på et par hendelser fra denne uken så langt. Mandag hadde jeg fridag, og det viste seg å bli en veldig god dag. Noen av barnehjemsjentene pyntet huset sitt til jul, og jeg hjalp dem med det, i tillegg til å bake eplekake og dele ut til folk. På kvelden hjalp jeg til på undgsomssamlingen igjen, har begynt å bli litt kjent med tenåringsjentene nå, bare synd jeg ikke kan snakke bedre spansk med dem ennå.

Tirsdag var jeg nede på skolen her og fikk litt omvisning i de ulike klasserommene, og hjalp til litt på kontoret. Jeg kan få være med å hjelpe til som assistent i 3. klasse sa de, dersom jeg ønsker å bli aktivert så mye som mulig. Har nelig mye fri nå, fordi de amerikanske barna har dratt på 3 ukers ferie med besteforeldrene sine. Jeg tenker derfor å hjelpe til mye på barneskolen her nå, for å fortsette med det ca en dag i uken når de amerikanske elevene mine kommer tilbake. Tirsdag kveld var jeg med ut i en lansby for å ha møte der. Vi måtte sitte inne i en tilhenger for å få plass til alle i bilen, og jeg tenkte at slik føles det nok delvis å bli menneskesmuglet. Problemet var at jeg ble bilsyk på veien hjem, og måtte spy da jeg kom hjem. Ingenting overraskende så langt for de som kjenner meg, men det rare var at kvalmen ikke gav seg med dette. Så den som ble gående mellom en knirkende køyseng og toalettet i mørket den natten, var jeg, til tider skjelvende av feber. Om morgenen var jeg ikke like kvalm lenger, men ble likevel liggende i sengen hele dagen, slapp i kroppen og svimmel. Satser på at det ikke var svineinnfulense, prøvde meg ikke på noe Tamiflu i alle fall.

I dag følte jeg meg mye bedre, og bestemte meg for å gå og være assistent i 3. klassen. Det var en interessant opplevelse, 30 elever i klasserommet, flere av dem med mer eller mindre adhd-liknende adferd. Leksene ble gitt muntlig på slutten av dagen, og elevene var selv ansvarlige for å skrive dem opp, noe bare noen få av de gjorde. De fleste av dem virker mer oppmerksomhetssyke og med markeringsbehov enn som typiske problemelever. Tror jeg kan ha ting å bidra med her, i alle fall når spansken min blir bedre. Dette skal nok kunne inspirere til noen gode skildringer senere.

Ellers sloss vi også en evig kamp mot vann og strøm her. Har en gammel generator som gir oss strøm mellom kl 05.00 og 22, men den driver og slår seg mye av for tiden, så har velsig ustabile strøm- og dermed også internett-forhold. Og som om ikke det skulle være nok, så funker vannet i huset vårt ca annenhver dag nå om dagene. Så iblant merker jeg at forholdene er litt mer primitive, selc om det stort sett er bedre enn jeg fryktet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar